• Egen tillverkning
  • Eget lager
  • Fri Frakt över 499kr
  • Snabba leveranser
  • Säker E-handel
  • Öppet köp
  • Förlossningsgaranti
  • Faktura företag
Priser inkl. moms

Köpvillkor HomeSafety

§1 Allmänt

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Kunden”) gör en beställning via www.homesafety.se och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”) eller anlitar någon av våra experter för rådgivning eller installation.

Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av HomeSafety eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Bolaget.

HomeSafety reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. HomeSafety har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. HomeSafety ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från tredje part.

§2 Avtal och beställning

Avtal om köp mellan HomeSafety AB med org.nr 556734-3727 (”HomeSafety”) och Kunden är träffat när Kunden fått orderbekräftelse från HomeSafety till den e-postadress kunden angett i sin kundregistrering efter avslutad beställning. HomeSafety ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. HomeSafety förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet samt godkänner att denne tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt HomeSafetys Integritetspolicy.

Ett avtal om köp ingås först när HomeSafety bekräftat Kundens beställning och Kunden mottagit orderbekräftelse från HomeSafety via e-post. HomeSafety uppmanar Kunden att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med HomeSafetys kundtjänst. Kunden kan återkalla sin beställning fram till dess att den bekräftats av HomeSafety. Om beställningen återkallas så kommer HomeSafety att återbetala alla eventuella betalningar som Kunden eller dess betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.

§3 Priser och avgifter

Priserna anges i svenska kronor (kr) och inkluderar - om inget annat anges - gällande moms, för närvarande 25 %. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter som anges separat. Vi reserverar oss för eventuella fel samt prisändringar på grund av ändrade inköpspriser, förändringar i valutaläget eller ändrade momssatser. Om felaktigt pris har angetts för en vara eller tjänst som Kunden har beställt så kommer HomeSafety att meddela Kunden om detta och invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset innan HomeSafety fortsätter att hantera beställningen.

Kunden kan betala på de sätt som anges på Webbplatsen. Läs mer om våra betalsätt på Webbplatsen längre ner. HomeSafety har rätt att ta betalt av Kunden redan i samband med beställningen om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av Kunden och godkänts av HomeSafety. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan HomeSafety eller dess samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta. HomeSafety förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt alternativt ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Webbplatsen.

§4 Betalning

HomeSafety erbjuder följande betalningsalternativ:

  • Klarna Checkout - Klarna Checkout erbjuder kunden att betala bland annat genom kreditkort (Visa, Mastercard och American Express), direktbetalning via Internetbank, delbetalning och faktura. För att delbetala eller få betala via faktura krävs det att kunden uppfyller Klarnas betalningsvillkor som finns att läsa mer om på Klarnas hemsida.

Påminnelseavgift
Vid försenad betalning utgår en lagstadgad påminnelseavgift och eventuellt ränta enligt Klarnas villkor.

§5 Leverans

Varor som finns i lager packas och skickas redan samma dag om de beställs innan kl. 15:00. Därefter tar det ca 1 – 3 arbetsdagar, bland annat beroende på var i landet man bor. HomeSafety har som policy att lagerföra alla varor men i undantagsfall kan varor ta slut på lagret. I dessa fall kommer leveranstiden att förlängas till maximalt 30 dagar från av HomeSafety bekräftad order. I de fall det skulle ta längre tid än 30 dagar har kunden rätt att avbeställa de produkter som ännu inte levererats.

Om paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer även via SMS.

Leveranssätt
Vår huvudtransportör är DHL som erbjuder både paketleverans till servicepoint (DHL Freight) och snabb och flexibel leverans där kunden själv kan välja vart paketet ska levereras (DHL Express On Demand). Enklare försändelser skickar vi med Posten varubrev.

  • Posten Varubrev 1:a klass - Leveransen sker direkt till kundens brevlåda, och erbjuds endast till mindre produkter med ett lågt varuvärde. Om varubrevet inte passar in i kundens brevlåda, lämnas det hos närmaste utlämningsställe och hanteras som MyPack Collect med avisering till kunden.
  • DHL Freight – DHL Freight erbjuder leverans inom 1 – 3 dagar till valfri servicepoint (utlämningsställe). Kunden har möjlighet att välja utlämningsställe och får en avisering via mejl eller SMS när paketet finns att hämta.
  • DHL Express On Demand (lanseras 2019) – DHL Express ”On Demand Delivery” är specifikt utformad för att ge kunden maximal flexibilitet där man kan välja mellan hela sex olika leveransalternativ, beroende på vilket som passar bäst just den dagen. Mottagaren aviseras via SMS när paketet har kommit till terminalen, därefter kan kunden välja mellan sex olika leveransalternativ.

Leveranstid
Normalt skickas beställningar från HomeSafetys lager samma arbetsdag om beställningen görs innan kl. 15:00, annars skickas den dagen efter. Leveransen sker då inom 1 - 3 arbetsdagar.

Restnotering
HomeSafety har som policy att alla varor alltid ska finnas på lager men ibland kan det förekomma att det är mycket långa leveranstider från fabrik och därför kan vissa varor ibland ta slut. Vi förbehåller oss därför rätten att restnotera varor som är slut i lager. Om du beställer en vara som är slut på lager så skickas normalt sätt hela din beställning när den aktuella varan åter finns på lager igen. Skulle en beställd produkt vara restnoterad, informerar vi kunden om uppskattad leveranstid. 

Om en vara restnoterats av oss, har kunden rätt att avbeställa varan. Har en kund betalat i förskott och vill häva köpet på grund av en försenad leverans betalar vi tillbaka pengarna inom 30 dagar.

Transportskador
Om kunden vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ombeds kunden att anmäla skadan till transportören eller dess representant. Om denne ej åtar sig skadeansvaret, skall kunden kontakta HomeSafety på kundtjanst@homesafety.se  och maila all information samt eventuellt bilder på skadan.

Fraktpriser
HomeSafety har en fast kostnad för frakt på 39kr för alla order understigande 499kr. Hemleverans med DHL On Demand kostar dock beroende på paketets vikt.

Avgifter

-          Outlösta paket - Om vi får tillbaka paket som inte tagits emot eller hämtats ut från transportörens serviceställe eller lager, debiterar vi kunden för fraktkostnaderna plus en hanteringsavgift på 300 kr. Har man haft fler än ett outlöst paket kommer kundnumret att spärras för handel hos oss.

-          Ändrat förfogande - Vill man ändra leveransadress eller -mottagare för en leverans efter att leveransen har lämnat vårt eller leverantörens lager, utgår en avgift om 225 kr per paket (kolli).

-          Förlänga tid hos ombud - Vill man förlänga tiden som paketet ska ligga kvar hos ombud utgår en avgift om 275 kr per paket (kolli). 

§6 Ångerrätt

Ångerfrist
Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) ger en konsument som köper en vara på distans (t ex via Internet) en lagstadgad ångerfrist på 14 dagar. Det innebär att man som kund har 14 dagar på sig, från den dag en vara mottogs, att meddela oss ifall man inte vill ha den. Orsak till varför man ångrat sitt köp behöver inte anges.

Aktsamhet
Ångerrätten omfattar en laglig rätt att undersöka att en vara man beställt från oss fungerar/passar. Observera dock att den lagstadgade ångerrätten endast gäller om varan returneras i väsentligen oförändrat skick. Vi ber därför våra kunder att öppna varornas originalförpackningar med aktsamhet, så att de vid behov kan återställas till säljbart skick.

Undantag
Vissa varor är undantagna från den lagstadgade ångerrätten med stöd i lagen, till exempel specialbeställda varor som förändras på kunden begäran, till exempel med tryck eller måttbeställda varor, varor som riskeras att förstöras inom ångerfristen, eller om förseglingen brutits för upphovsskyddat material.

Retur
Vid ångrat köp återbetalar HomeSafety kostnaden för de returnerade varorna minus kostnaden för returfrakten. Detta förutsätter dock att de returnerade varorna inklusive produktförpackningarna är i oförändrat och säljbart skick, det vill säga oanvända, ej förstörda och ej skadade. Om de returnerade produkterna inklusive förpackningarna inte längre är i säljbart skick, äger Bolaget rätt att göra avdrag på upp till hela varukostnaden. Kunden ansvarar för varan hela vägen tills den når HomeSafetys varulager. Om kunden önskar returnera en vara, vänligen kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@homesafety.se så skickar vi en returfraktsedel som måste användas när varorna skickas tillbaka. Vid retur bör originalförpackningen skickas tillbaka väl emballerad för att undvika skador på förpackningen under returtransporten. Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta ut returer som skickas på annat sätt än genom returfraktsedeln. 

Observera även att om kunden har valt ”faktura” som betalningsalternativ, så är det kundens ansvar att betala fakturan innan förfallodatum, även om hela eller delar av leveransen är returnerade. Återbetalning/kreditering av fakturan, med avdrag för kostnader för returfrakt samt eventuella avdrag på produktkostnaden enligt ovan, görs efter kundens retur har hanterats och godkänts, och sker genom samma betalningssätt som kunden använt vid köpet. Vi hanterar och administrerar returer löpande, med en ungefärlig hanteringstid på 10 arbetsdagar. Enligt distanshandelslagen har vi 30 dagar på oss att hantera och kreditera returer.

§7 Reklamationer

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer eller fel leverans ombeds kunden att snarast möjligt kontakta vår kundtjänst via kundtjanst@homesafety.se och beskriva felet. HomeSafety kommer därefter att skicka en returfraktsedel till kunden för att ge kunden möjligheten att skicka tillbaka de reklamerade eller felaktiga varorna på HomeSafetys bekostnad. När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer HomeSafety att kompensera Kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. HomeSafety strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att HomeSafety mottagit reklamationen men det kan ta längre tid beroende på varans art. HomeSafety förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Reklamationsrätten gäller i 3 år. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

§8 Garantier

Produkter:

Vissa av HomeSafetys varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Webbplatsen, på förpackningen eller i dessa Villkor. Normalt är garantitiden 1 år från inköpsdatum om inget annat anges, men det kan variera beroende på vara. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende såsom ombyggnation uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis.

Tjänster:

Vid installation lämnar HomeSafety en Garanti på att produkterna installeras på rätt sätt och på så sätt uppfyller de krav på standarder som finns. HomeSafety erbjuder även rådgivning och konsultation där syftet är att hjälpa Kunden att identifiera alla faror i hemmet och upplysa om och erbjuda lämpliga produkter för att säkra upp dessa. HomeSafety kan inte lämna några garantier på att alla faror i och omkring hemmet upptäcks och inte heller att det inte inträffar några olyckor. HomeSafety är alltid mycket noggranna med att upplysa om att barnsäkra sitt hem aldrig är en garanti och att det aldrig kan ersätta en uppmärksam förälder (Barnpassning).

§9 Integritetsskydd

HomeSafety värnar om din personliga integritet och strävar alltid efter att skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Vår målsättning är alltid att följa gällande lagar och regler för personskydd. Genom att godkänna villkoren när du genomför ett köp via Homesafety.se eller vid lämnande av personuppgifter på annat sätt så godkänner du automatiskt vår integritetspolicy. 

Den 25:e Maj 2018 trädde en ny lag i kraft som gäller hantering av personuppgifter via EU:s dataskyddsförordning, GDPR. Lagen omfattar all hantering av data, även e-post och gäller alla myndigheter, företag och organisationer. Det pågår fortfarande ett febrilt arbete med att förstå och efterfölja den nya lagen och det gör även vi på HomeSafety. Vår webbshop bygger på Jetshops tekniska plattform som är ledande på E-handel i norden och de har genomfört ett stort och gediget arbete kring att efterfölja den nya lagen. Vårt ansvar ligger i den manuella hanteringen av personuppgifter när vi skickar, skickar vidare, tar emot, sorterar, lagrar och raderar e-post samt uppgifter i kundregistret.

Vi kan använda personuppgifter i syfte att marknadsföra, göra kundundersökningar, skicka nyhetsbrev, personliga utskick via post, sms eller för statistikändamål.  Dina personuppgifter kan även behandlas i samband med köp på grund av krav från betalnings och kreditföretag som behöver detta i kreditupplysningssyfte. Du som kund kan när som helst kontakta oss för att avbryta all marknadsföring eller för att ta bort dina uppgifter från vårt register.

HomeSafety har även en del externa länkar till andra webbplatser och det finns även webbplatser som länkar till HomeSafety. Även om HomeSafety försöker säkerställa att enbart länka till webbplatser som delar HomeSafetys personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Integritetspolicyn är HomeSafety inte ansvarig för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som Kunden tillhandahåller på andra webbplatser. Kunden bör iaktta försiktighet och läsa personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbplatsen.

§10 Ansvarsfrihet

Enligt lag har HomeSafety fullt produktansvar. HomeSafety gör därför löpande kontroller avseende produkternas kvalitet, funktion samt att de inte innehåller giftiga ämnen. HomeSafety kan dock inte ta ansvar för att Kunden monterar produkterna på rätt sätt enligt de anvisningar som finns. HomeSafety är även ett klimatsmart företag och jobbar därför kontinuerligt med att hitta bättre lösningar i processer rörande produktion, förpackningar och leveranser. Ett steg i det arbetet är att vi har försökt att dra ner på produktförpackningar och bruksanvisningar på papper. Bruksanvisningar finns istället på www.homesafety.se i form av bilder, filmer samt eventuella beskrivningar på de produkter som kräver detta. Det är därför upp till kunden att använda www.homesafety.se för att montera produkterna på rätt sätt. HomeSafety kan inte ta något ansvar för att produkterna monteras rätt och inte heller om eventuella incidenter sker.

§11 Ändring i villkoren

HomeSafety förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren, i samband med ett köp eller vid besök på www.homesafety.se , alternativt 10 dagar efter att HomeSafety har informerat Kunden om ändringarna. HomeSafety rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli informerad om eventuella ändringar av Villkoren.

§12 Ogiltighet

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke verkställbar ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

§13 Force Majeure

Bolaget är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, exempelvis restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud eller onormal nedgång i marknaden.

§14 Tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med HomeSafety´s Kundtjänst. HomeSafety kommer då att försöka hitta en rimlig lösning och eventuellt kompensation. Om tvisten mot förmodan ej kan lösas med HomeSafetys kundtjänst kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). De kommer i så fall kontakta HomeSafety för att försöka att hitta en uppgörelse i ärendet.  

Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras enligt ovan eller i sista hand av allmän domstol.