• Egen tillverkning
  • Eget lager
  • Fri Frakt över 499kr
  • Snabba leveranser
  • Säker E-handel
  • Öppet köp
  • Förlossningsgaranti
  • Faktura företag
Priser inkl. moms

Frågor och svar

Produktfrågor:

Kan jag lita på att produkterna är miljövänliga och inte innehåller giftiga kemikalier?

Alla våra egentillverkade produkter är tillverkade i vår svenska fabrik som har tillverkat barnsäkerhetsprodukter sedan 1991 och har en mycket hög kunskap och kontroll i sin produktion. Produkter som vi köper in från andra tillverkare kontrolleras och testas innan de säljs. Vi väljer helt enkelt bort eventuella produkter som inte fungerar tillräckligt bra eller tillverkare som inte följer standarder och regler vad gäller tillverkning av barnsäkerhetsprodukter.

Vi har även gjort omfattande tester på vårt egna material ”Gripp-O” via RISE, tidigare SP eller Statens Provningsanstalt, www.ri.se. Där har vi kontrollerat funktion och att det klarar gränsvärdena enligt REACH regelverk (Registration, Evaluation, Authorisation and restriction of Chemicals).

Kan jag verkligen lita på att produkterna fungerar?

När det gäller vissa barnsäkerhetsprodukter så finns det regler och standarder som man måste följa när man ska tillverka dessa. Ett exempel är barngrindar som har väldigt tydliga krav som måste uppnås. För många andra produkter finns det inga krav eller regelverk att följa utan där har vi gjort egna tester och bedömningar utifrån vad ett barn klarar av i kraft och listighet. Det finns dock olika ”barnsäkerhetsgrupper” i Europa som hela tiden jobbar med att få fram nya standarder och det arbetet följer vi noggrant.

Tillverkar ni alla produkter själva?

Nej, vi utvecklar och tillverkar bara produkter där vi ser att det finns ett behov som ingen annan tillverkare har löst på ett bra sätt. Det kan handla om att vi tar fram en produkt som är snyggare, fungerar bättre, är lättare att montera eller att vi har identifierat faror i hemmet som det inte finns någon befintlig lösning på. Där det finns bra produkter i många olika utföranden samarbetar vi istället med de ledande tillverkarna på marknaden, ett exempel är barngrindar. Det viktigaste för oss är att alla produkter vi säljer verkligen ÄR barnsäkra.

Kan jag köpa presentkort på HomeSafety?

Ja, det kan du! Ett presentkort från oss är den perfekta presenten för exempelvis mor- eller farföräldrar att ge bort inför ankomsten av ett barnbarn, eller en uppskattad gåva till den blivande mamman på hennes baby shower. Det finns en produkt upplagd under kategorin "Övrigt" som heter just ”Presentkort”. Välj bara vilket belopp du vill handla för så skickar vi presentkortet digitalt via e-post med en rabattkod. Sedan kan du skriva ut det på papper eller vidarebefordra mailet.

Beställning:

Kan jag spara min varukorg och fortsätta senare?

För att kunna vara helt säker på att din varukorg sparas så behöver du skaffa ett konto under "Mina Sidor". Annars brukar normalt webbläsaren spara varukorgen i några timmar. Dock kräver det att du går in från samma dator och webbläsare igen.

Kan jag komplettera eller ta bort produkter i en befintlig beställning i efterhand?

Ja, men det beror på när du har lagt din beställning samt hur lång tid det gått efter att du lagt den. Eftersom vi har väldigt snabba leveranstider så packas din order nästan omgående om du beställer innan kl. 15:00, men kontakta oss på telefon 08-410 115 30 snarast så får vi se om vi kan lösa det!

Vad händer om en vara är tillfälligt slut i lager?

Om du beställer en vara som är slut på lager så skickas normalt sätt hela din beställning när den aktuella varan åter finns på lager. Skulle du vilja att delar av din beställning ska levereras så kan du kontakta oss på kundtjanst@homesafety.se Normalt sett har vi dock som policy att alla varor ska vara lagerförda.

Varför kan ni inte ange ett specifikt datum när varan kommer in på lager igen?

Anledningen till att vi inte kan ange ett mer specifikt datum än vilken månad som varan är tillbaka på lager igen är för att vi beställer många produkter direkt från fabrik och normalt har de leveranstider på mellan 3-6 månader då de finns utspridda på olika platser i världen.

Kan jag ändra och radera produkter i kassan innan jag betalar?

Ja, du kan enkelt radera eller ändra antal i kassan innan du betalar.

Vad händer när jag har betalat min order och hur vet jag att den är skickad?

Så fort du betalat din order får du en orderbekräftelse via mail. Därefter får du en ny bekräftelse när din order är packad och klar för leverans. Sedan får du ett kollinummer så att du kan följa din order hela vägen till din brevlåda eller ditt utlämningsställe. Spåra paket gör du antingen via respektive fraktbolags hemsida eller så rekommenderar vi att ladda ner appen ”Mina Paket” från Unifaun där du får en överblick över alla paketleveranser på ett och samma ställe, oavsett fraktbolag.

 

Betalning:

Tillkommer det fler avgifter förutom eventuellt frakt?

Nej, det gör det inte.

Vilka olika betalningssätt finns det?

Vi använder oss av Klarna där du kan välja kortbetalning, direktbetalning via bank-ID, faktura eller delbetalning på 3 till 36 månader.

Varför kan jag inte välja att få faktura?

Det finns olika anledningar till att du inte kan välja faktura som betalningsalternativ. Dels måste du vara folkbokförd på adressen som varorna ska skickas till, detta kontrolleras genom att personnummer och leveransadress stämmer överens. Man måste ha fyllt 18 år och du får inte ha överskridit din maximala kreditgräns. Detta är regler som Klarna har infört och vill du ha mer information så vänligen kontakta dem på telefonnummer 08-120 120 00.

Varför går inte min betalning igenom när jag väljer kort?

Det kan vara för att ditt kort är spärrat för betalning via Internet. Kontakta i så fall din bank för att ta bort spärren. Vissa banker kräver att du loggar in på din internetbank eller mobilapp och väljer att öppna kortet för säkra internetköp.

Varför har jag inte fått något kvitto?

Vi skickar alltid ett mail med kvitto och/eller faktura och det gäller som garantibevis. Har du inte fått det så kolla i din skräppost först, annars kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

 

Leveransfrågor:

Kan HomeSafety leverera utanför Sverige och vad kostar det i så fall?

Ja, vi kan leverera över hela världen men då tillkommer gällande fraktkostnad till det landet. Betala som vanligt i kassan, du kommer senare att påföras en avgift för paket utomlands som beror på vikt och volym. Endast förskottsbetning med kort eller direktbetalning gäller. Kontakta oss på kundtjänst om du är osäker.

Vad har ni för leveranstid?

Normalt tar det 1-3 arbetsdagar att få sitt paket. Vi packar och skickar alla beställningar samma dag, så länge de görs innan kl. 15:00. Sedan beror det på fraktbolagen och vart du bor i landet. Södra och mellersta Sverige brukar få sina leveranser inom på 1-2 dagar och norra delen av Sverige går på 2-3 dagar.

Vilka leveranssätt finns och vad skiljer dem åt?

Det finns flera olika leveranssätt, vi levererar med Posten och DHL. Med Posten skickar vi alla små paket under 500 gram och de levereras normalt hela vägen fram till brevlådan/postboxen. Alla paket över 500 gram skickas med DHL och där finns det olika leveranssätt att välja på. Normalt levereras paketen till en servicepoint men det går även att få leverans till annan adress eller direkt hem med DHL On Demand (lanseras 2019). Glöm inte att ange porttelefon, portkod och mobilnummer som chauffören kan nå dig på. Om paketet väger över 20 kg går det inte att skicka till en servicepoint och då är hemleverans det ända alternativet.

Vad kostar frakten?

Den kostar 39 kr vid beställningar under 499 kr. Beställningar över det beloppet är alltid fraktfria till en servicepoint. 

Kan jag ändra leveransadress efter att jag genomfört köpet?

Om vi inte redan har hunnit skicka iväg din order redan så kan vi ändra leveransadress, kontakta då vår support omgående på 08-410 115 30. Leveransadress går dock inte att ändra om du valt alternativet ”Faktura”. Då måste både fakturan och beställningen skickas till din folkbokföringsadress.

Vad gör jag om godset är skadat?

Skadat gods ska omgående rapporteras till kundtjanst@homesafety.se, dock senast 2 dagar efter leveransdatumet för att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör. Om skadan är synlig är det bäst att be chauffören göra en notering om detta direkt vid mottagandet av försändelsen. Ta gärna även ett foto på skadan.

 

Ångerrätt och garantier:

Hur gör jag en reklamation?

Om det är en synlig skada är det enklast att du tar ett foto på varan som du vill reklamera och skickar ett mail till kundtjanst@homesafety.se. Därefter kommer vi att kontakta dig och skicka en ny vara om vi godkänner reklamationen. Om det inte är en synlig skada ber vi dig bara kontakta vår kundtjänst och beskriva felet så hjälper vi dig. Vi följer alltid konsumentköplagen och står alltid för eventuella returfrakter om vi skickar fel vara eller om den är trasig.

Kan jag ångra ett köp och returnera varorna jag har beställt?

Ja det kan du göra inom 14 dagar enligt svensk lag. Varorna måste i så fall returneras oöppnade i sitt originalemballage. Kontakta vår kundtjänst för att få frakthandlingar av oss som du kan enkelt sätta på paketet. Kostnaden för frakt och returhantering dras av vid återbetalning från oss.

Kan jag byta en vara mot en annan?

Ja, du har 14 dagars fri ångerrätt enligt lag. Kontakta vår kundtjänst för att få frakthandlingar av oss som du kan enkelt sätta på paketet för att skicka tillbaka den vara du ångrar. Sedan beställer du bara den varan du vill ha istället i vår webbshop som vanligt. Kostnaden för frakt och returhantering tillkommer.

Vad händer med min betalning när jag ångrar ett köp?

Om du har betalat med kort eller direktbetalning kommer det automatiskt göras en återbetalning till ditt konto inom 30 dagar. Om du har valt faktura eller avbetalning så kan du logga in på mina sidor på www.klarna.com och flytta fram fakturadatumet minst 10 dagar tills vi hunnit hantera din retur och uppdaterat fakturan. Du kan logga in genom att antingen ange e-postadressen du använde i ditt köp eller ditt OCR- / fakturanummer och personnummer. Skulle returen inte ha registrerats när det nya förfallodatumet närmar sig ber vi dig att kontakta Klarnas kundservice så hjälper de dig vidare i ärendet.

Kan jag häva hela köpet om förlossningen inte skulle gå bra?

Ja, om du beställer produkter från HomeSafety innan barnet är fött och förlossningen mot förmodan inte skulle gå bra så har ni full ångerrätt. Det enda vi behöver är ett läkarintyg. Skicka läkarintyg tillsammans med orderbekräftelsen så återbetalar vi hela beloppet till ditt konto. Returfrakten bjuder vi på.

 

Övriga frågor:

Säljer ni till privata företag och offentlig verksamhet?

Ja, vi säljer till både privata företag och offentlig verksamhet såsom förskolor, BVC, kommuner och landsting. Kontakta oss gärna på telefon 08-410 115 30 så hjälper vi till med betalning via faktura samt leverans direkt till platsen som ni vill ha varorna till. 

Vad har ni för integritetspolicy?

HomeSafety värnar om din personliga integritet och strävar alltid efter att skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Vår målsättning är alltid att följa gällande lagar och regler för personskydd. Genom att godkänna villkoren när du genomför ett köp via homesafety.se eller vid lämnande av personuppgifter på annat sätt så godkänner du automatiskt vår integritetspolicy. 

Den 25 maj 2018 trädde en ny lag i kraft som gäller hantering av personuppgifter via EU:s dataskyddsförordning, GDPR. Lagen omfattar all hantering av data, även e-post och gäller alla myndigheter, företag och organisationer. Det pågår fortfarande ett febrilt arbete med att förstå och efterfölja den nya lagen och det gör även vi på HomeSafety. Vår webbshop bygger på Jetshops tekniska plattform som är ledande på e-handel i Norden och de har genomfört ett stort och gediget arbete kring att efterfölja den nya lagen. Vårt ansvar ligger i den manuella hanteringen av personuppgifter när vi skickar, skickar vidare, tar emot, sorterar, lagrar och raderar e-post samt uppgifter i kundregistret.

Vi kan använda personuppgifter i syfte att marknadsföra, göra kundundersökningar, skicka nyhetsbrev, personliga utskick via post, sms eller för statistikändamål. Dina personuppgifter kan även behandlas i samband med köp på grund av krav från betalnings- och kreditföretag som behöver detta i kreditupplysningssyfte. Du som kund kan när som helst kontakta oss för att avbryta all marknadsföring eller för att ta bort dina uppgifter från vårt register.

Webbshopen fungerar inte tillfredställande?

Vår webbshop är anpassad för att fungera i såväl Mac och PC som surfplattor och mobiler. Den är även anpassad för olika operativsystem och webbläsare. Den anpassar sig alltså efter vilken enhet du använder vilket kallas att den är responsiv. I sällsynta fall kan det ändå hända att den inte fungerar tillfredställande, prova då med att öppna den i en annan webbläsare eller ladda ner en nyare version av denna. Om problemet kvarstår så kan du prova att öppna sidan i en annan enhet.

Skulle du ha någon annan fråga än de vi tagit upp här så är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@homesafety.se